.
Święty mędrzec ze Wschodu, znany również pod imieniem Kasper.Jeden z mędrców ze Wschodu, którym gwiazda objawiła drogę do Dzieciątka Jezus. Przybył wraz z Baltazarem i Melchiorem z terenów dzisiejszego Iranu, wyznaczając Betlejem jako miejsce narodzin Chrystusa na podstawie proroctwa w Księdze Micheasza. Po drodze wstąpili na dwór Heroda, który w Jezusie upatrywał rywala.
Królowie złożyli to co mieli najcenniejszego w darze: złoto będące symbolem mądrości, kadzidło jako symbol modlitwy i mirrę - samoopanowania. Złoto - jako królowi, kadzidło jako Bogu, a mirrę jako człowiekowi. Wg legend Kacper miał złożyć w darze kadzidło. Oddali pokłon Jezusowi i Maryi.
Podczas snu otrzymali wskazówkę, aby do domu wracali inną drogą i nie spotykali się z Herodem. Legenda mówi, że zostali wyświęceni na biskupów przez św. Tomasza Apostoła.
Albrecht Durer, 1509
Galleria degli Uffizi, Florencja
Przyjmuje się, że imię Kacper (Kasper) pochodzą od podobnie brzmiącego Gaspar, a to z kolei od chaldejskiego Gizbar, co oznacza "Skarbnik". W VI w. imię Kacpra zostało utrwalone na mozaice w bazylice Sant' Apollinare w Rawennie. Zachodnia tradycja odnotowuje jedno z pierwszych źródeł wymieniających imię Kacper w rękopisie przetłumaczonym na łacinę "Excerpta Latina Barbarii" z początków VI w. Również Beda Czcigodny wymienia to imię w swoich "Collectanea et Flores".
Fra Angelico, 1433
Museo di San Marco, Florencja
Z "Żywotu biskupa Eustorgiusza" wiadomo, że cesarzowa św. Helena odkryła szczątki królów w IV w. w Jerozolimie i wysłała je do Konstantynopola. Stamtąd jeszcze w IV w. przewiózł je do kościoła w Mediolanie biskup Eustorgiusz. Jego następca Protazy kazał umieścić cenne relikwie w kamiennym sarkofagu. W 1164r. arcybiskup koloński Rainald Dassel przywiózł do Kolonii cenne relikwie, po zajęciu Mediolanu przez cesarza Fryderyka I Barbarossę.
Złożono je w złotym sarkofagu wykonanym przez Mikołaja z Verdun w latach 1181-1230. Ma kształt trzynawowej bazyliki i symbolizuje Boga w Trójcy Świętej. W 1248r. arcybiskup Henryk von Hochstaden położył kamień węgielny pod budowę gotyckiej katedry p.w. św. Piotra i NMP, która miała stać się symbolicznym relikwiarzem dla sarkofagu Trzech Króli. Przetrwał w tym miejscu aż do rewolucji francuskiej, gdy wojska francuskie zajęły Kolonię kapituła katedralna w tajemnicy wyniosła sarkofag i ukryła go. Wrócił do Kolonii w 1804r.
Podobną wersję historii relikwii opisuje karmelita Jan z Hildesheim w "Historia Trium Regum" z XIV w.
Relikwiarz Trzech Króli
Mikołaj z Verdun, 1181-1230
Katedra w Kolonii
Katedra w Kolonii
Tradycja święcenia kadzidła i złota wykształciła się na przełomie XV i XVI w, a kredy od XVIII w. Istnieje zwyczaj, że poświęconą kredą w Trzech Króli wypisuje się nad wejściem do domu +C +M +B z bieżącym rokiem - Christus Mansionem Benedicat (niech Chrystus błogosławi temu domowi). Św. Augustyn podaje też inną interpretację tego skrótu: Christus Multuorum Benefactor (Chrystus dobroczyńcą wielu). W Polsce przyjęło się, iż są to pierwsze litery imion trzech króli.
Francesco Bassano
kolekcja prywatna
.